Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forskningsprojekt 2022-2024

Forskningsprojekt i Køge dagpleje: DAGPLEJEN – hverdagsliv og pædagogisk praksis.
-    Et projekt om dagplejen generelt og i Køge specifikt

KORT FORTALT
Siden 1954, hvor dagplejen på landsplan blev etableret som nødløsning i forhold til pasningsbehovet, har den spillet en stor rolle. Således også i Køge, hvor dagplejen er et veletableret og anerkendt element i det samlede billede af dagpasning.
Fra 1982 betragtes dagplejen på lige fod med de øvrige dagtilbud til 0-3-årige børn. 
Det er derfor interessant, at der er lavet meget lidt forskning og meget få observationer i dagplejen, så principielt ved vi forskningsmæssigt meget lidt – i hverdagen og i praksis. Det skal dette projekt råde bod på. 
Hvordan interaktioner og relationer ser ud, ved vi faktisk meget lidt om. Vi ved, at der eksisterer en fortælling om, at dagplejen er mere familiær, at der er mulighed for tætte, nære relationer og at især udsatte og små børn har godt af at være i dagplejen. 

Projektet har derfor 2 intentioner: 
1.    Kortlægge, beskrive og forstå hverdagslivet i bred forstand i dagplejen, den pædagogiske praksis og de relationelle forhold
2.    Belyse de forskellige forestillinger, ideer og tanker, der omkranser dagplejen.

Dagplejen i Køge er det specifikke udgangspunkt. 

DESIGN
2 dagplejere, børn og familier følges og observeres gennem et helt år af den samme forsker. Eller rettere 2 forskere. 
Observationerne er såkaldte deltagende observationer, hvor forskeren/observatøren bliver kendt for både børn og voksne og indgår på lige fod i hverdagslivet. 
Hertil kommer en del uformelle samtaler med dagplejerne, forældrene og med børnene. 
Der foretages endvidere interview med 2 dagplejeledere. 

Det langstrakte, kontinuerlige og konkrete aspekt af observationerne udgør det særlige og specielle ved projektet. Så vidt vides har ingen før fulgt en dagplejer i så lang tid. Forskeren følger den samme dagplejer gennem hele året – og i alle årstider og sammenhænge. En dag om ugen i et rullende skema. 

Følgende tematikker er allerede interessante:

  • Tætte, nære relationer – mellem den voksne og børnene
  • Børnegruppens sammensætning og dynamik
  • Forholdet mellem hjemlighed – og det ’institutionelle’
  • Skiftet fra dagpleje til institution – et eller flere børn følges i deres overgang
  • Leg og læring – og legestuens praksis
  • Flere temaer kan komme til

TIDSPLAN
Projektet strækker sig over 2 år – fra den 1. februar 2022 til 1. februar 2024.

Observationer og deltagelse i dagplejen: 1. februar 2022 til den 30. januar 2023

Bearbejdning, analyse, fortolkning, sammenskrivning: 1. februar 2023 til 30. august 2023.

Redigering, finpudsning og aflevering af manuskript: 1. september 2023 til 30. november 2023.

Udgivelse af en lille bog med illustrationer (75-100 sider): 1. februar 2024.

Der nedsættes en følgegruppe bestående af en dagplejeleder, en-to dagplejere, en forsker fra RUC og områdelederen. Denne gruppe er kritiske læsere af det endelige manuskript. 

Bedste hilsner
Søs Bayer, RUC
Lektor, ph.d. og projektleder…